وبلاگ تخصصی داوران تیراندازی با کمان
وبلاگ تخصصی داوران تیراندازی با کمان

وبلاگ تخصصی داوران تیراندازی با کمان

جمهوری اسلامی ایران

امتیاز دهی - سمیه کاشانی نیا

کمیته داوران به بخش های زیادی احتیاج داره اگر بخواهیم روز به روز شاهد پیشرفت اون باشیم . مدرسان - مترجمان و... که در این بخشها دوستان زیادی با فدراسیون همکاری می کنند ... اما یکی از داورانی که جدیدا به جمع داوران پیوسته بسیار فعال درحال جمع آوری و تفسیر قوانین به قلم منحصر به فرد خودش هست ... از همین جا تشکر می کنم از خانم سمیه کاشانی نیا و امیدوارم به نوشتن ادامه بده ... این کمیته به افرادی مثل اون در این زمینه احتیاج خواهد داشت .


البته دیگر دوستان مانند خانم شهریاری - خانم حسینی - خانم شعبانی و آقای رازقی هم  مطالبی رو می نویسند که از این عزیزان هم تشکر می کنم .... 


.... برای خواندن مطلب به ××ادامه مطلب ×× بروید ... قسمتهای قرمز رو من اضافه کردم . فقط برای اینکه مطلب کمی شفاف تر بشه 

منبع :http://www.wayofarchery.blogsky.com/

قوانین امتیاز دهی به این صورت خواهد بود...

باید در زمان امتیاز دهی دقت خودتان را بالا ببرید... زمانی که برای ثبت امتیاز به همراه تیراندازانی که روی خط با شما در حال تیر زدن هستند، به سمت اهداف می روید.... با یک فرم مواجه می شوید. در این فرم ها جداولی وجود داره که امتیازات شما در آن ثبت می شود...

یکی از کسانی که مشغول تیراندازی روی خط هست... مسئولیت نوشتن امتیازات را به عهده می گیره... دقت کنید در زمانی که امتیازات ثبت می شه (چه برای خودتان و چه حریفتان) حتما محل برخورد تیرها و امتیازاتی که در برگه ثبت می شه را ببینید.... بعضی از تیراندازها متقلب هستند و امتیازات خودشان را به نحو دیگری ثبت می کنند.... !

مثلا تیراندازی که امتیازات را ثبت می کنه، دارای این امتیازات است... 7/8/8/9/9/10.... حالا موقع ثبت امتیازه و او امتیازات خودش را می خونه 7/8/8/9/9/10 ولی تو برگه و به دور از چشمان شما می نویسه ... 9/9/9/10/10/10 ! پس حواستون جای دیگه ای نباشه به برگه ی امتیازات نگاه کنید...! خوب این یک نکته ی مهم بود که می خواستم حتما بدونید!!!

حالا قوانین ثبت امتیاز

  1. تیر اصولا به هر منطقه از فیس اصابت کند، همان امتیاز برای تیرانداز ثبت می شه...
  2. اگر تیر بین دو منطقه ی امتیازی اصابت کنه، باید داور را صدا کنید تا امتیازتون را اعلام کنه... نحوه ی عملکرد داور را دفعه ی بعد حتما توضیح می دم!  ( در صورتی که تیراندازان به توافق نرسند داور باید اعلام نتیجه کنه )
  3. حتما بعد از ثبت امتیاز ، محل برخورد تیر با فیس را علامت گذاری کنید و بعد تیر خودتان را بکشید. این کار را با خودکار آبی یا مشکی انجام بدهید. خطی که می کشید باید به صورت یک خط صاف و ساده در قسمت راست تیر باشه. می توانید به صورت ضربدری هم چهار تا خط در چهار طرف تیر بگذارید ولی تیک گذاشتن و ضربدر زدن بالای محل اصابت تیر درست نیست! در ضمن فقط منطقه ی امتیازی را علامت بزنید. دلیلش را دفعه ی بعد می گم ولی سربسته، اگر تیر شما به منطقه ی سفید فیس یا فوم یا پایه سیبل برخورد کرد، احتیاجی نیست که علامت بزنید.(در کتاب راهنمای داوری این مدل تیراندازها که حتی اگر تیرشون به پایه ی سیبل بخوره، پایه ی سیبل را هم علامت می زنند! به شدت مورد تمسخر واقع شده اند! البته به صورت کاملا ظریفی!!!)( رنگ خودکار مهم نیست . فقط نباید ضخامتش در حدی باشه که به عنوان علامتی برای نشاته گیری به حساب بیاد و باید 2 خط عمود کنار سوراخ باشه .. برای اینکه اگر یکی از خط ها هم بر اثر اصابت تیر دیگری از بین رفت بازهم خط دوم وجود داشته باشه)
  4. به تیر خودتان تا زمان ثبت امتیاز دست نزنید و مراقب باشید تا حریفتون هم این کار را نکنه! نه به فیس و نه به فوم و نه به تیرتون پیش از ثبت امتیاز دست نزنید! بعضی از تیرها که بین دو منطقه ی امتیازی و یا نزدیک خط هستند با یک حرکت به سمت منطقه ی امتیازی بالاتر حرکت داده می شوند و اینطوری برخی از تیراندازهای حرفه ای!!!(ولی در واقع متقلب!!! چون هرچی حرفه ای تر می شوند، کارشون که بهتر نمی شه، فقط قانون گریزی شون پیشرفت می کنه!!!) یک امتیاز بیشتر می گیرند و داور هم غیر از یک تذکر! کار دیگه ای نمی تونه بکنه!  ( در ضمن در تغییرات جدید قوانین تیر کشیده شده صراحتا میس اعلام می شه و دیگه حتی نمی شه کمترین امتازات فیس هم به تیرانداز داد )
  5. هرگز تیری اضافه تر از تعداد مجاز به سمت اهداف پرتاب نکنید.... این کار در تیراندازی خطا محسوب می شه (1) و جریمه ی دلخراشی داره! چون فقط تعداد مجاز تیرها ثبت می شه اون هم از پایین. مثلا شما زدید 8/9/9/10 داور ثبت می کنه 8/9/9 چون سه تا تیر بیشتر لازم نداره!
  6. هرگز تیری را خارج از زمان مجاز تیراندازی پرتاب نکنید! این کار هم در تیراندازی خطا محسوب می شه (2) و جریمه ی دلخراشی داره! یک کارت قرمز به همراه میس شدن بالاترین امتیاز در آن اند!
  7. هرگز سر امتیاز دهی با داور بحث نکنید.... این وظیفه ی شما نیست بلکه رسما وظیفه ی نماینده یا مربی تیمتان است...! ( متاسفانه در مسابقات آزاد مربی یا نماینده ای وجود نداره و تیراندازان مجبورن خودشون صحبت کنن )
  8. اعتراضات نسبت به رای داور باید حداکثر تا ده دقیقه بعد از اتفاق، به هیئت داوران ارجاع داده بشه... وگرنه اگر آخر مسابقه اعتراض کنید، حتی اگر حق با شما باشه، بازهم داوران نمی توانند برای شما کاری انجام بدهند! دقت کنید که امتیازات درست ثبت بشه. اگر بعد از ثبت امتیازات اعتراض کنید فایده نداره... مثلا در پایان مسابقه بگید من اند هفتم زده بودم 29 ، الان ثبت شده 26! باید همان موقع اعلام کنید تا داور امتیازات روی برگه را درست کنه! بعد مسابقه داور نمی تونه کاری برای شما انجام بده!
  9. هرگز تیر خودتان را قبل از ثبت امتیاز در برگه، از روی فوم نکشید! این کار خطا است و از سال دیگه اگر این کار را انجام بدهید، طبق قوانین امتیاز تیر شما Miss و صفر محسوب می شه! چنانچه این کار را ادامه بدهید... رد صلاحیت خواهید شد! (یعنی اخراج!!!) ( من اینو بالا هم نوشتم )
  10. اگر دیدید که کسی در هنگام ثبت امتیاز داره تقلب می کنه، فوری به داور اطلاع بدهید تا به اون بازیکن تذکر بده! چنانچه او به کار خودش ادامه داد، داور را خبر کنید تا رد صلاحیتش کنه!!!
  11. بعضی وقت ها بعضی تیرها عین آدم به فیس اصابت نمی کنه! بلکه یک سری اتفاقات دیگه ای براش می افته... اجازه بدهید این مورد را دفعه ی بعد به همراه عملکرد داور در امتیاز دهی برای شما توضیح بدهم!
  12. در نهایت اگر تیر شما به فیس دیگری اصابت کرده باشه و یا به منطقه ی امتیازی فیس خودتان برخورد نکرده باشه.... در این صورت امتیاز شما طبق قانون 7.8.2.10 میس و صفر محسوب خواهد شد!

7.8.2.3 : An arrow shot before or after the specified time or out of sequence will be considered as being part of that end and will cause the athlete to lose the highest scoring arrow of that end which will be scored as a miss. this violation will be notified by the judge raising a red card. 1

7.6.2.2 If more than the required number of arrows should be found in the target butt or on the ground near the butt, or in the shooting lanes, only the lowest 3 (or 6, as the case may be) in value will be scored. Athletes or teams found to repeat this offence may be disqualified.2

 

 

نظرات 8 + ارسال نظر
نینجا...! یکشنبه 14 اسفند‌ماه سال 1390 ساعت 07:25 ب.ظ

سلام
نه... بد نیست! آرچر در آینده یک چیزی می شه!

Tehran ArcherY یکشنبه 14 اسفند‌ماه سال 1390 ساعت 11:13 ب.ظ http://www.athletic.blogfa.com

خانم رسولی سلام.
متاسفانه هیئت تهران وبسایت فعالی نداره.
ما سعی میکنیم اخبار مربوط به استان رو پوشش بدیم.
در صورتیکه انتخابی و یا مسابقه ای از طرف فدراسیون یا هیئت گذاشته شد ممنون میشم به ما اطلاع بدین تا خبررسانی کنیم.
ازتون ممنونم.
البته خودمون هم پیگیر هستیم

سلام دوست عزیز . ممنون از اینکه داری در زمینه اطلاع رسانی برای تهران فعالیت می کنی . من سعی می کنم که تا اونجایی که یادم بمونه بهتون خبر بدم . اما زیاد رو من حساب نکنید چون من به شدت فراموش کارم و اگر به امید من بمونین خیلی خبر ها رو از دست می دین .

علیرضا مالکی دوشنبه 15 اسفند‌ماه سال 1390 ساعت 07:03 ب.ظ

سلام
باز هم ممنون از زحماتتون .

ابراهیم پران سه‌شنبه 16 اسفند‌ماه سال 1390 ساعت 11:52 ب.ظ

سلام ممنون ار اینکه خیلی فعال در زمینه داوری فعالیت میکنید...
یک سوال داشتم
توی مسابقات میشه از اسکوپی که دارای ال ای دی کوچکی برای ایجاد نور بر روی پین موجود در مرکز لنز اسکوپ قرار داره استفاده کرد؟؟(رشته کامپوند)

آرچر چهارشنبه 17 اسفند‌ماه سال 1390 ساعت 10:57 ب.ظ

سلام
الان داشتم مطلب اسکورینگ را می نوشتم یک دفعه احساساتی شدم و گفتم به وب بیام و بگم که خیلی خوشحالم که شما به من کمک می کنید! وب من زیاد خواننده نداره و در واقع معتبر نیست ................
ایمیل دادم... دیشب!

خودم یکشنبه 28 خرداد‌ماه سال 1391 ساعت 08:59 ق.ظ

موفق باشی

سارا کا شا نی نیا یکشنبه 12 شهریور‌ماه سال 1391 ساعت 11:42 ق.ظ

سلام عمه عزیزم نوشته های شما برای کسانیکه میخان تیر اندازی یاد بگیرن خیلی مهمن امیدوارم بزودی من هم بتونم از اونها استفاده کنم ومثل شما تیر انداز ماهری بشم!همیشه موفق باشی عمه ی عزیزم

ساراکاشانی نیا دوشنبه 15 مهر‌ماه سال 1392 ساعت 08:33 ب.ظ

دوستت دارم عمه جون

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد